روپوش پزشکی🔸 لباس کار پارمیدا

پوشیدن روپوش برای پزشکان در هنگام معاینه و انجام مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی الزامی است.

روپوش پزشکی

پوشیدن روپوش برای پزشکان  در هنگام معاینه و انجام مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی الزامی است. اکثر پزشکان، پرستاران، کارکنان در داروخانه‌ها، داروسازان، دندانپزشکان و حتی معلمین و اساتید از روپوش‌ پزشکی استفاده می‌کنند. 

مهم‌ترین دلیل استفاده از روپوش این است که روپوش‌های پزشکی علاوه بر حفاظت از لباس‌های شخصی، باعث حفاظت از آلودگی های محیطی در هنگام کار کردن می شود. برای اینکه آلودگی و کثیفی روی روپوش به خوبی نشان داده شود، رنگ آن‌ها اغلب سفید است.

روپوش پزشکی

افرادی که قصد خرید روپوش پزشکی را دارند باید در انتخاب سایز روپوش، دقت کنند؛ روپوش نباید خیلی تنگ و چسبیده باشد و نه باید خیلی گشاد باشد. این مورد برای پرستاران نیز صادق است، زمانی که پرستاران می‌خواهند کاری برای بیمار انجام دهند ممکن است بخواهند دستشان را بالا بگیرند یا فعالیت بدنی داشته باشند؛ در این صورت اگر روپوش‌ آن‌ها تنگ باشد با مشکل مواجه شده و آزادی عمل نخواهند داشت.

روپوش‌های پزشکی حتما باید هر ۲ تا ۳ روز یکبار شسته شوند که البته با شیوع ویروس کرونا بهتر است افرادی که در محل‌های پرخطر مانند بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و سایر مراکز بهداشتی و درمانیدر رفت و آمد هستند شستشو را روزانه انجام دهند. بیشتر تولیدکنندگان از پارچه ترگال کج راه برای دوخت روپوش پزشکی استفاده می‌کنند، این پارچه مناسب‌ترین جنس برای روپوش‌ پزشکی است چون پارچه‌های ترگال جنس مقاوم، سبک با قابلیت شستشو و اتو کشی مناسبی دارند. تولیدکنندگان روپوش پزشکی، این روپوش ها را در طرح‌ها و مدل‌های مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌کنند.

انواع روپوش پزشکی

این روزها افراد زیادی با وجود ویروس کرونا، از این نوع روپوش استفاده می کنند، اما برای پزشکان، پرستاران‌ و سایر پرسنل بیمارستانی و کادر درمان استفاده از روپوش جزو الزامات کار به حساب می آید. یکی از دلایل استفاده از انواع روپوش پزشکی علاوه بر اینکه به کارکنان در بیمارستان‌ها نظم زیبایی می‌دهد، تسخیص آنها برای بیماران و مراجعان آسان تر می شود. 

1- روپوش پزشک و پرستار

یکی از انواع روپوش پزشکی، روپوش پزشکان و پرستاران است که با مدل ها و طرح های مختلف برای مصرف کننده ارائه می شود. گفتنی است که پزشکان در زمان‌های حساسی که احتمال کثیف شدن و آلوده شدن لباس بیشتر است، از لباس یکبار مصرف پزشکی استفاده می‌کنند.

2- روپوش مخصوص آزمایشگاه

یکی دیگر از انواع روپوش پزشکی، روپوش مخصوص آزمایشگاه‌ها است. روپوش‌های مخصوص آزمایشگاه، معمولا در دوخت روپوش مخصوص آزمایشگاه از پارچه ضخیم تر استفاده می شود تا در صورت ریختن مواد شیمیایی برروی آن‌، لباس شخصی فرد کثیف و آلوده نشود. اما به دلیل اینکه در صورت کثیف شدن روپوش با مواد شیمیایی، احتمال اینکه لکه کثیفی از بین نرود، زیاد است، پس بهتر است از روپوش‌های یکبار مصرف استفاده ‌شود. روپوش‌های یکبار مصرف از جنس پلی استر و کجوار تولید می شوند.

انتخاب و خرید روپوش پزشکی

اکثر پزشکان و پرستاران از روپوش‌های سفید رنگ استفاده می‌کنند؛ زیرا رنگ سفید آلودگی را بهتر نشان می دهد. دیگر عامل موثری که در زمان خرید انواع روپوش پزشکی تاثیرگذار است، جنس پارچه روپوش است.

پرستاران ممکن است مدت زمان زیادی در بیمارستان این لباس را برتن می کنند، پس باید جنس روپوش  طوری باشد که در فصول گرم و سرد سال بتوانند از آن‌ها استفاده کنند و با گرم شدن هوا پرستار احساس گرما نداشته باشد و تعرق نکنند. همچنین در سرما نیز جنس روپوش باید به گونه‌ای باشد که پاسخگوی نیاز افراد باشد.

قیمت روپوش پزشکی

شستشوی صحیح روپوش پزشکی

1- شستشو با مواد شوینده و ضد‌عفونی کننده به طور مرتب و مداوم

2- استفاده از آب گرم و قرار دادن در معرض نور مستقیم خورشید

3- استفاده از کیسه مخصوص برای روپوش‌های آلوده

4- شستشوی جداگانه روپوش پزشکی از سایر لباس‌ها

پارچه روپوش پزشکی و لباس بیمارستانی

1- تترون

تترون یکی پارچه‌های محبوب در زمینه تولید انواع البسه بیمارستانی است. لباس‌ها و روپوش‌های پزشکی معمولا از جنس تترون است و وزن آن‌ها حدود ۱۹۰ گرم می باشد. گفتنی است که تترون‌ها هر چقدر سبک‌تر باشند، در تولید آن‌ها از گرماژ بالاتری استفاده شده. پارچه تترون مرغوب، ضد آب، با تراکم بالا و بسیار نرم و راحت است.

2- ترگال ساده

پارچه‌های ترگال سه نوع هستند که شامل پارچه‌های شبه ترگال، ترگال ساده و ترگال کجراه می باشد. مدل شبه ترگال این پارچه از تترون سنگین‌تر و از مدل ترگال ساده سبک‌تر است. شبه ترگال در حدود ۲۳۰ گرم و با متراژ ۴۰ متری استفاده می‌شود.

3- ترگال کجراه

یکی دیگر از انواع مدل‌های پارچه روپوش پزشکی، ترگال مدل کجراه است. پارچه‌های ترگال در دو نوع پلی‌استر و ویسکوز تولید می‌شود. علت نامگذاری این پارچه به دلیل طرح خط‌ های کج پارچه است. انواع ترگال کجراه با وزن۲۸۰ گرم تولید می شود. قابل ذکر است پارچه ترگال کجراه نسبت به سایر پارچه‌ها سنگین‌تر بوده و ضخامت بیشتری دارد.

سایر پارچه‌های مناسب برای انواع روپوش پزشکی شامل فلامنت ارزان، پارچه مخصوص ماسک، فلامنت پنبه نرم، اسپان بدون بافت و یکبار مصرف و ویسکوز می باشد.

لباس کار پارمیدا

اسکراب؛ پوشش جدید کادر پزشکی

در دهه‌های 1960 و 1970، بیشتر کارکنان کادر درمان از لباس سبز استفاده می‌کردند تا کنتراست بصری ایجاد کنند. این سبک لباس جراحی امروزه به عنوان اسکراب نامیده می شود.

این لباس‌های تک جنس از پیراهن‌های آستین کوتاه نخی یا پلی استر آبی یا سبز و شلوار بند دار تشکیل شده است که به راحتی قابل شستشو و استریل می باشد. روپوش، کلاه، ماسک صورت، دستکش لاتکس و مسدود شده لاستیکی هم به عنوان بخشی کامل کننده این مجموعه استفاده می‌شوند. پرستاران در سراسر جهان، اعم از زن و مرد، اکنون لباس‌های یکدست و نزدیک به اسکراب می‌پوشند.

لباس‌های رنگی، نشان‌دهنده درجه یا تخصص کادر درمانی بیمارستان است؛ البته این رنگ‌ها ممکن است در سطح ملی و بین‌المللی متفاوت باشند. گفته می شود در سال‌های اخیر استفاده از روپوش‌های سفید به دلایلی از نخبه سالاری و اضطراب بیمار تا آلودگی، مورد انتقاد قرار گرفته‌ است. در برخی از تخصص‌های پزشکی، به عنوان مثال در روانپزشکی از لباس‌های معمولی یا روزمره استفاده می شود.

برگشت به بالا
×

چطور میتونم کمکت کنم؟