لباس کار مناسب چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟ ☎️ 09126456909

به لباس فرم، لباس کار نیز گفته می شود. همچنین لباس کار در بعضی مشاغل یکی از انواع تجهیزات و ابزار ایمنی به شمار می رود.

لباس کار مناسب چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

لباس کار چیست؟ چرا استفاده از لباس کار مهم است؟

به لباس فرم، لباس کار نیز گفته می شود. همچنین لباس کار در بعضی مشاغل یکی از انواع تجهیزات و ابزار ایمنی به شمار می رود. لباس کار ایمنی یکی از انواع وسایل حفاظتی در محیط کار است. استفاده از لباس کار موجب انجام پذیری آسان تر کارها و حفظ ایمنی کاربران است که باتوجه به شرایط شغل و کاربرد فرد، در انواع گوناگونی تولید و ارائه می گردد.

بیشتر بخوانید: انواع لباس کار بیمارستانی

به طور کلی لباس کار باید با موقعیت حرفه ای متناسب بوده و معرف جایگاه شغلی افراد در محل کار نیز باشد. استفاده از لباس کار، باعث می شود تا نیروها در مشاغل خود، از یکدیگر متمایز شوند و نظم و آراستگی در محیط کار ایجاد گردد.

لباس کار مناسب چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

خصوصیات یک لباس کار ایده‌آل 

هویت و رنگ برند

کارآمد بودن

تناسب

جنس پارچه

استایل و مد

انواع پارچه مناسب برای لباس کار

جنس لباس کار بسته به گرم یا سرد بودن محیط کار، در هوای آزاد و در معرض بارش باران و برف و در معرض شعله‌های آتش و جرقه قرار گرفتن متفاوت است، به برخی از انواع پارچه مورد استفاده در لباس کار اشاره می‌کنیم:

پارچه لباس کار تترون

پارچه لباس کار تترون بیشتر در لباس‌هایی که نیازی به مقاومت زیاد ندارند استفاده می شود. این نوع پارچه نسبت به سایر پارچه‌ها از ضخامت کمتری برخوردار است و بیشتر در تولید پیراهن مردانه، روپوش‌های پزشکی و رستورانی مورد استفاده قرار می گیرد. تترون کیفیت و تنوع رنگ بالایی دارد.

پارچه لباس کار ترگال

پارچه لباس کار ترگال بسیار شبیه پارچه تترون بود با این تفاوت که ترگال ضخامت بیشتری نسبت به پارچه تترون دارد. این میزان ضخامت باعث ایجاد مقاومت خوبی در پارچه می شود. پارچه ترگال بیشتر در روپوش پزشکی، روپوش آزمایشگاهی، روپوش کارگاهی، لباس آشپزی و یونیفرم مدارس مورد استفاده قرار می گیرد. ویسکوز و پلی استر در تولید این پارچه نقش مهمی دارند.

بیشتر بخوانید: لباس کار صنعتی

پارچه لباس کار فلامنت کجراه

پارچه لباس کار فلامنت کجراه یکی از محبوب‌ترین نوع پارچه لباس کار در ایران به شمار می‌رود و تقریبا بیش از 90 درصد تولیدات لباس کار با این پارچه انجام می شود. ضخامت بیشتر این نوع پارچه نسبت به دو نوع قبلی باعث ایجاد مقاومت مناسبی در این پارچه شده است، اما پارچه خنک و سبکی نیست. کیفیت آن بسته به وزن و میزان پلی استر استفاده شده، متنوع می باشد.

پارچه مناسب برای لباس کار

پارچه لباس کار کتان

پارچه لباس کار کتان یکی از مقاوم‌ترین پارچه است و در برابر حرارت بسیار مقاوم است، به همین دلیل معمولا در لباس کار جوشکاری، فرزکاری و کارهای سنگین استفاده می‌شود. این نوع پارچه به سه دسته کتان 30 درصد، کتان 70 درصد و کتان 100 درصد تقسیم شده که هر چه قدر درصد کتان بیشتر باشد، مقاومت و ضخامت پارچه نیز بیشتر خواهد بود.

استانداردهای جهانی لباس کار

لباس کار باید برای افزایش ایمنی و مطابق بودن با شرایط کاری از استانداردهای جهانی پیروی کرده و کلیه‌ استانداردهای ایمنی را رعایت کند. طبق استانداردهای جهانی لباس کار، موارد زیر باید متناسب با نوع کار تعریف شوند.

استاندارد لباس کار EN ISO 20471

استاندارد EN ISO 20471 مخصوص لباس‌هایی است که باید در شب به خوبی دیده شوند. طبق این استاندارد تمام نوارهای بازتاب‌دهنده نور (شب‌رنگ)، با توجه به توانایی بازتابنده در انعکاس نور، باید الزامات سطح 2 را داشته باشند (بالاترین سطح 3 است). سطح محافظت هر لباس کار با برچسبی روی آن مشخص شده است. این لباس‌ها مخصوص افرادی است که در محیط‌ های تاریک کار می‌کنند و یا محل کار آنها در مسیر رفت و آمد وسایل نقلیه قرار دارد و یا به هر علت دیگری باید کارکنان از فاصله‌ مشخصی به خوبی دیده شوند.

استاندارد لباس کار EN 342

این استاندارد که مبدأ آن اتحادیه اروپا‌ست مخصوص محافظت از سرما طراحی شده است.  لباس کار برای تأمین حداکثر محافظت باید به نحوی طراحی و دوخته شود که اطراف مچ دست را محکم دربرگیرد و هیچ راه نفوذی نداشته باشد. در طراحی این لباس چند فاکتور در نظر گرفته می‌شود: مقدار عایق حرارتی (Y)، درجه نفوذ پذیری هوا (AP) و در صورت وجود، ضدآب بودن (WP).

بیشتر بخوانید: لباس مهمانداران

استاندارد لباس کار EN ISO 11611

این استاندارد مخصوص لباس‌های جوشکاری و فرآیندهایی است و از کارکنان در مقابل ذرات کوچک فلزات مذاب، جرقه‌های کوچک آتش و تماس کمتر از دو ثانیه با آتش و حرارت بالا محافظت می‌کند. این استاندارد دارای دو سطح ۱ (پایین‌ترین سطح محافظت) و سطح ۲ (بالاترین محافظت) می باشد.

استاندارد لباس کار EN 343

اگر محیط کار به نوعی است که کارگران در فضای باز و در شرایط آب و هوایی مختلف کار می کنند، این استاندارد نشان دهنده لباس‌های محافظ استو کارگر می تواند حتی در زیر باد و باران شدید با خیال راحت و بودن مزاحمت به کار خود ادامه دهد. در کنار نماد EN 343 دو مقدار خواهد دید: عدد اول ضد آب بودن و عدد دوم میزان نفوذپذیری هوا را در لباس نشان می‌دهد. هر دو عدد بین ۱ و ۳ قرار دارند که یک نشان‌دهنده کم‌ترین میزان مقاومت و سه نمایان‌گر حداکثر محافظت است.

استاندارد لباس کار UV Standard 801

این استاندارد منحصرا برای حافظت پوست از اشعه مضر خورشید در لباس کار مورد استفاده قرار می‌گیرد. به افرادی که بیشتر در فضای باز و زیر نور خورشید هستند، توصیه می‌شود این استاندارد لباس کار را در طراحی لباس خود در نظر داشته باشند.

لباس کار پارمیدا

استاندارد لباس کار EN ISO 11612

از ویژگی‌های لباس کار مناسب می‌توان به میزان مقاومت آن در برابر گرما و شعله‌های آتش اشاره نمود که این استاندارد، لباس کار ساخته شده از پارچه‌ای انعطاف‌پذیر را که برای محافظت از بدن کارکنان (به جز سر و دست‌ها) در برابر گرما و یا شعله‌های آتش طراحی شده است مشخص می کند.

بیشتر بخوانید: مانتو فرم اداری

استاندارد لباس کار EN ISO 15797

استاندارد لباس کار EN ISO 15797، در حقیقت میزان مقاومت لباس کار در برابر شستشوهای صنعتی و خشک کردن را نشان می‌دهد.

برگشت به بالا
×

چطور میتونم کمکت کنم؟