پارچه کتان برای لباس کار| 02144091101

یکی از انواع پارچه برای استفاده در لباس کار ، کتان است. پارچه کتان دارای ویژگی های مناسبی برای استفاده در تولید لباس کار می باشد.

یکی از انواع پارچه برای استفاده در لباس کار ، کتان است. پارچه کتان دارای ویژگی های مناسبی برای استفاده در تولید لباس کار می باشد. مقاومت بالای این پارچه و ضخیم بودن آن برای استفاده در محیط های کار ایده آل می باشد. 

اهمیت استفاده از لباس کار

حفظ ایمنی در محیط های کاری همواره در اولویت کلیه مشاغل می باشد که پوشیدن لباس کار مناسب تا بخش زیادی برای این هدف طراحی می شود. علاوه بر این ایجاد نظم و یکدست بودن ظاهر پرسنل شرکت یا فروشگاه با استفاده از لباس های مناسب دلیل اصلی استفاده از لباس کار در محیط کار می باشد. بنابراین استفاده از لباس کار در شرایط محیطی گوناگون چه در ادارات چه در صنایع گوناگون دارای اهمیت است و تاثیر زیادی در تبلیغات مفید و مثبت برای آن شرکت خواهد داشت.

پوشیدن لباس فرم برای زنان و مردان در برخی محیط های کار الزامی است. با توجه به اهمیت این موضوع امروزه انواع لباس کار مردانه و لباس کار زنانه، بر اساس شرایط محیطی و حرفه هر فرد طراحی و تولید می شود.

پارچه مورد استفاده در لباس کار

بر اساس شرایط محیطی، آب و هوایی و همچنین مشاغل، باید پارچه های مختلفی جهت تولید لباس کار استفاده شود که هریک از آن ها دارای ویژگی های مناسب آن شغل باشند. علاوه بر این لباس کار ها دارای تنوع مختلفی از جمله لباس کار یکسره، لباس کار دو تکه، دو بنده و غیره هستند که می توان بنا به شرایط کار از آن ها استفاده کرد. پارچه مورد استفاده برای تهیه و تولید لباس کار معمولا از  پلی استر، کتان ، ویسکوز و یا ترکیبی از این نوع پارچه ها می باشد. استفاده از الیاف طبیعی سبب خنک تر بودن لباس کار در تابستان و در محیط های گرم و آب و هوایی است، همچنین به منظور کار در محیط های بسیار سرد یا بسیار گرم از لباس کار های مخصوص با پارچه های عایق استفاده می شود که بدن افراد را در برابر سرما و گرمای شدید حفظ می کند. این نوع پارچه ها معمولا دارای آلومینیوم هستند.

بیشتر بخوانید:  استاندارد و ویژگی های لباس کار مناسب جوشکاری

معرفی لباس کار کتان

کتان دارای درجه بندی های مختلفی برای تولید لباس کار است. معمولا ارقام 30، 70 و 100 درصد را بر روی چنین پارچه هایی می توان ملاحظه کرد که این اعداد درصد کتان به کار رفته در پارچه را نشان می دهد و وزن کلی هر یک از آن ها با یکدیگر متفاوت است، بنابراین در صورت استفاده از مقادیر بیشتری از پارچه کتان، وزن لباس کار بیشتر خواهد بود. پارچه کتان از مقاومت بالایی برخوردار است و ضخامت زیاد آن باعث حفاظت افراد در برابر حرارت می شود.

همچنین با توجه به مقاومت این پارچه، می توان از این لباس کار در محیط های کاری خشن نیز استفاده کرد. بهترین محیط های استفاده از لباس کار کتان در آب و هوای گرم و مرطوب مثل جنوب کشور و به منظور استفاده از لباس کار صنایع مختلف مانند نفت و گاز ، جوشکاری و غیره می باشد.

شست و شوی لباس کار کتان

به منظور حفظ کیفیت لباس کار کتانی می بایست از آب ولرم برای شستشو استفاده کرد و فقط مواد شوینده مایع بکار برد.

ویژگی های یک لباس کار مناسب

به طور کلی برای خرید لباس کار باید بر اساس ویژگی ها و نیازهای پرسنل اقدام به خرید لباس کار مورد نظر نمایید. برای صنایعی همچون ماشین آلات، لباس کار ایده آل می باید بدون هرگونه وسیله آویز انتخاب شود. همچنین در محیط هایی با میزان آلودگی زیاد و یا در محیط های آلوده، لباس کار می بایست عاری از هرگونه یقه، جیب، درز و تا باشد. این مسئله به منظور حفظ سلامت کارکنان در چنین محیط هایی است.

بهتر است اندازه لباس کار به طور دقیق سایز فرد باشد و آستین و پاهای آن بلند تر نباشد. همچنین می توان بر اساس شرایط محیطی، اگر آستین بلند خطرناک یا دست و پاگیر است، از لباس کار آستین کوتاه استفاده شود. همچنین در محیط هایی که از مواد شیمیایی استفاده می شود می بایست لباس کار بدون هرگونه درز و شکاف باشد.

از مهمترین کاربردهایی که پارچه کتان دارد، استفاده آن در صنعت پوشاک و تولید لباس کار است. دلیل گسترگی استفاده این پارچه به دلیل بافت گیاهی آن است و به راحتی تمیز می شود و لکه ایی بر روی آن باقی نمی ماند و به آسانی هم اتو می شود و چین و چروک لباس به راحت صاف می شود. این پارچه بافت آبگیر و انعطاف پذیری بالایی دارد و به همین دلیل مورد توجه است.

آدرس : تهران، فلکه دوم صادقيه، بلوار آيه اله کاشاني، تقاطع جنت آباد، مجتمع تجاري مريم، طبقه دوم، واحد 97، لباس کار و اداري پارميدا

بیشتر بخوانید:  بهترین پارچه لباس کار

کاربرد لباس کار کتان

لباس کارهای کتان به دلیل مقاوم بودن در برابر سوختگی، بیشتر در مشاغلی مانند جوشکاری، شرکتهای نفتی و گاز ، فرزکاری، پتروشیمی ها راهسازی، عمران، معماری، خودرو سازی استفاده می شود و در برابر حرارت مقاومت بالایی دارد. این مدل لباس کار  به صورت کاپشن شلوار، دوبنده و سرهمی دوخته می شود. لباس کار کتان کارکنان را در برابر آسیب و صدمات محیطهای صنعتی محافظت می کند.

لباس کار کتان ویزگی بارزی نسبت به لباس کارهای دیگر دارد که می توان از این خصوصیات به مواردی چون حالت کشسانی زیاد، مقاومت در برابر محلول رقیق و سرد اسیدها، مقاومت در برابر حرارت، ایمنی در برابر حشرات و مقاومت در برابر مواد قلیایی اشاره نمود.

مزیت پارچه کتان

لباس کار کتان نسبت به دیگر پارچه ها دارای ضخامت و وزن بیشتری است و نکته قابل توجه است این است که هرچه درصد کتان در این گونه لباس ها بیشتر باشد وزن و ضخامت آن بیشتر می شود. پارچه کتان تقسیم بندی گوناگونی دارد و در دسته های 70، 30 و 100 موجود است.

وزن کتان نسبت به پنبه ای که در آن بکار رفته است مشخص می شود و تقریبا 480- 330 گرم است.

معایب پارچه کتان

یکی از معایب پارچه کتان آبرفتی بودن آن است و باید هنگام دوخت این آبرفت را در نظر گرفت.

صفحه اینستاگرام ما:  uniformsparmida@

برگشت به بالا
×

چطور میتونم کمکت کنم؟