پارچه ترگال چیست؟ | 02177260333

پارچه ترگال معمولا برای لباس هایی که به استقامت بالا نیاز دارند استفاده می شود.

پارچه ترگال چیست؟

پارچه ترگال معمولا برای لباس هایی که به استقامت بالا نیاز دارند استفاده می شود. این پارچه برای لباس های کار، ملحفه، لباس بیمارستان، پوشاک فرم مدرسه و از این قبیل کاربرد دارد. پارچه ترگال 2 نوع دارد:

ترگال ساده 

ترگال کجراه 

پارچه ترگال

ترگال ساده، ترگال و ترگال کجراه نامیده می شود. این نوع پارچه تخت بافت است. در تار ترگال ساده از پلی استر – ویسکوز با نخ شماره 2/30 که اصطلاحا سی دو لا گفته می شود  و در پود ترگال ساده از نخ فلامنت شماره150 استفاده شده است. بافت ترگال ساده بصورت مربعی است و تراکم  این بافت در حالت استاندارد معادل 240 گرم می باشد.

بیشتر بخوانید: برای انتخاب لباس کار مناسب تاسیسات چه ویژگی‌هایی را باید در نظر بگیریم؟

منظور از حالت استاندارد طول 1 متر در عرض 150 سانتی متر و بصورت طاقه‌های کتابی با متراژ ۴۰ متر است. الیاف مصرفی جهت تولید ترگال، نخ پلی استر و ویسکوز است که در برخی از کارخانجات برای تولید ترگال پنبه‌ای برای تهیه لباس کارهای نسوز، از الیاف پنبه نیز استفاده می شود.

رنگبندی پارچه ترگال بسیار متنوع است و تقریبا کالیته رنگ بندی کارخانجات متفاوت شامل حداقل ۵۰ رنگ می باشد. علاوه بر این پارچه های ترگال در بعضی کارخانه ها بصورت چاپی و طرحدار نیز به فروش می‌رسند. است. در نخ پلی استر – ویسکوز، 25 درصد ویسکوز و 75 درصد پلی استر موجود نیست، یعنی در 1 متر ترگال با عرض 5/1 متر حدودا 40 تا 45 گرم ویسکوز وجود دارد که تقریبا 18 % پارچه است که در بازار 20% گفته می شود.

گرماژ پارچه که مربوط به تراکم بافت یا ضخامت پارچه است در ترگال کجراه بین 280 تا 290 گرم می باشد. 

پارچه ترگال ساده بافت مربع و ساده و کجراه بافت کج راه دارد که از ترگال ساده ضخیم تر است و اصطلاحا زیر دست قوی تری دارد. پارچه ترگال کجراه برای مصارف مختلف مانند لباس کار، دستکش، شلوار و غیره با ترکیبی از الیاف دیگر تولید می شود.

بیشتر بخوانید: یک مانتو اداری خوب چه ویژگی هایی دارد؟

ترکیب این الیاف به شرح زیر می باشد:

فلامنت - فلامنت

پلی استر- فلامنت

پلی استر  پنبه-فلامنت

پلی استر ویسکوز- پلی استر ویسکوز

۲۰٪ پنبه - ۸۰٪ پلی استر

۷۰٪ پنبه - ۳۰٪ پلی استر

۳۰٪ پنبه - ۷۰٪ پلی استر

۱۰۰٪ پنبه یا کتان

پارچه ترگال فلامنت به پارچه هایی گفته می شود که با درصد بالایی از فلامنت تولید شده است. تولید این جنس به نوع نیاز بازار بستگی دارد، اگر پارچه ای با مشخصات ترگال و کجراه با قیمت بسیار پایین مورد نیاز باشد، برای پایین آوردن قیمت، باید تراکم بافت کم شود یا الیاف ارزان تر به کار برده شود و یا هر دو مورد انجام گیرد. کاربرد پارچه ترگال کجراه فلامنتی بیشتر برای لباس کار های ارزان، شلوار کردی، آموزش خیاطی، خرجکار و غیره است. 

ترگال ساده

پارچه ترگال کجراه پنبه ای 

وزن این نوع پارچه بسته به نوع الیاف و تراکم بافت بین 320 تا 480 گرم است. بیشترین مصرف این نوع پارچه برای مشاغلی است که با جرقه و آتش سر و کار دارند یا در محیط کار گرم می باشد، به عنوان نمونه کار های مربوط به پتروشیمی، گاز، نفت و جوشکاری. پارچه هایی که برا این مشاغل استفاده می شود معمولا کجراه هفتاد سی یعنی 70 %پنبه با وزن میانگین360 گرم می باشد.

بیشتر بخوانید: نحوه شستن لباس کار زمستانی

کیفیت پارچه ترگال 

باید ثبات رنگ پارچه ترگال باید برابر شست و شو، پرتو های ناشی از جوشکاری، ضد عفونی و ... باشد. همچنین این پارچه باید تراکم مناسبی داشته باشد، تل نشود، دارای ثبات سایشی و استقامت بالایی نیز باشد. 

پارچه ترگال با گرماژ استاندارد ۲۴۰ گرم یک پارچه چهار فصل است، رقیب سر سخت این محصول تترون ۲۰۰ گرمی است که برای پیراهن و مقنعه استفاده می شود، اما ترگال می تواند برای پیراهن، مانتو و شلوار، فرم مدارس و فرم اداری استفاده شود.

پارچه ترگال کجراه گرماژ بالاتری به نسبت ترگال دارد و برای مناطق سردسیر و تولید شلوار مناسب است. رنگ ثابت از مزایای استفاده از این پارچه می باشد. 

پارچه کجراه پنبه ای برای لباس کار 

پارچه کتان و کجراه پنبه ای برای دوخت یونیفرم مشاغل پر خطر بهترین و اقتصادی ترین گزینه هستند. هر چه مقدار پنبه در پارچه مورد استفاده این لباس بیشتر باشد تبادل حرارتی بیشتر خواهد بود و در نتیجه مرغوبیت آن افزایش خواهد یافت. کجراه پنبه ای یا همان پارچه نسوز با درصد کتان مختلف به بازار عرضه می شود.

بیشتر بخوانید: مشخصات لباس کار کتان

فرم اداری

بهترین گزینه برای تولید مانتو شلوار اداری پارچه ترگال است، شاید پارچه ترگال کش ندارد و مقدار پلی استر ویسکوز آن کم است اما بهترین گزینه برای آب و هواب چهار فصل ایران است.

روپوش مدرسه 

از جمله دلایلی که پارچه ترگال برای روپوش مدرسه استفاده می شود، تنوع رنگی این نوع پارچه و مقاومت در برابر شست و شو و قیمت مقرون به صرفه آن می باشد.

پارچه ترگال تک

لباس بیمارستانی 

کاربرد دیگر این پارچه در تولید لباس های بیمارستانی است، چون مقاومت بالایی در برابر آب ژاول دارد. رنگ های پر مصرف در این نوع لباس سفید و آبی است.

بیشتر بخوانید: بهترین پارچه برای تیشرت تبلیغاتی

شلوار کردی 

برای دوخت شلوار کردی در تولیدی ها برای این که قیمت محصول ارزان تر تمام شود، الیاف ارزان تری همچون فلامنت یا پلی استر پنبه را با تراکم کمتر به کار مورد استفاده قرار می گیرد. 

ترگال کجراه

ماسک 

برای تولید ماسک معمولا از پارپه اسپان باند، اس ام اس و ملت بلون استفاده می شود، اما پارچه ترگال نیز گزینه مناسبی است که هم قابلیت چاپ دارد و هم قابلیت شستشو و مقاومت در برابر مواد شوینده.

بیشتر بخوانید: لباس کار دوبنده

پارچه ترگال چاپی 

پارچه ترگال طرحدار یا خالدار یا چاپی نوعی از ترگال است که بعد از تولید، روی آن چاپ انجامی می شود.  برای خرج کار یا پارچه اصلی از عرض 150 سانتی متر و گرماژ 240 گرم استفاده می شود .

برگشت به بالا
×

چطور میتونم کمکت کنم؟