نحوه انتخاب لباس کار مخصوص تراشکاری - 02177260333

به دلیل سر و کار داشتن با فلزات و به ویژه براده فلزات در تراشکاری، نیاز به لباس‌ها و تجهیزات کارگاهی خاصی است.

نحوه انتخاب لباس کار مخصوص تراشکاری

به دلیل سر و کار داشتن با فلزات و به ویژه براده فلزات در تراشکاری، نیاز به لباس‌ها و تجهیزات کارگاهی خاصی است. انتخاب لباس کار تراشکاری در تامین امنیت فرد تراشکار بسیار با اهمیت است، در صورتی که ویژگی‌های لباس کار تراشکاری، مناسب نباشد و یا تجهیزات محافظتی فرد کیفیت لازم را نداشته باشد، سلامتی و جان فرد تراشکار به خطر خواهد افتاد.

لباس کار مخصوص تراشکاری

باید پوشش فرد تراشکار در هنگام کار کامل باشد و تمام بدن فرد از سر تا پا را کاملا بپوشاند، زیرا امکان پرتاب براده‌های داغ فلز به سمت بدن او وجود دارد، معمولا لباس کار تراشکاری به صورت یکسره یا کاپشن و شلوار است. فرد در هنگام تراشکاری باید عینک، دستکش، کفش ایمنی و حتی کلاه مناسب استفاده کند. یعنی علاوه بر اهمیت لباس کار مناسب تراشکاری، انتخاب تجهیزات ایمنی مناسب نیز حائز اهمیت است.

بیشتر بخوانید: مزایای استفاده از لباس فرم رستوران

جنس پارچه لباس کار تراشکاری

تراش‌کار با حرارت بالا سروکار دارد، پس جنس پارچه لباس کار تراشکاری باید از الیافی باشد که در مقابل حرارت مقاوم است. افرادی که با دستگاه تراش کار می‌کنند، معمولا در معرض براده‌های داغ فلز قرار دارند و اگر جنس لباس از الیاف بی‌کیفیت مصنوعی باشد، سوختگی‌های شدیدی ایجاد خواهد کرد. به همین دلیل لباس کار مناسب تراشکاری، باید از پارچه‌ای تهیه شود که درصد بالایی از الیاف طبیعی پنبه داشته باشد. معمولا جنس پارچه لباس کار تراشکاری کتان کجراه انتخاب می‌شود.

پارچه کتان

پارچه کتان یک نوع پارچه نخی یا پنبه‌ای است که با درصدهای مختلف تولید می‌شود، معمولا باید درصد الیاف پنبه در پارچه کتان بسیار بالاتر از الیاف مصنوعی مانند پلی‌استر باشد. پارچه کتان مناسب لباس تراشکاری، باید حداکثر ۹۰% الیاف پارچه کتان از جنس پنبه‌ای باشد.

کتان، قابل تنفس و راحت و در برابر گرما انعطاف‌پذیر است. در هنگام سوختگی پارچه کتان مانند الیاف مصنوعی به بدن شخص نمی‌چسبد و انتخاب مناسبی برای لباس تراشکاری است و چون قابل تنفس است گرمای زیاد دستگاه تراش فرد را اذیت نمی کند و امکان خشک شدن عرق بدن فرد را فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید: لباس کار در فروش و بازاریابی چه تاثیری می‌تواند داشته باشد؟

پارچه کجراه

جنس پارچه لباس کار تراشکاری را می توان از پارچه کجراه هفتاد سی نیز انتخاب کرد. هفتاد سی یعنی ۷۰% الیاف پارچه از جنس پنبه و ۳۰% آن از جنس الیاف مصنوعی است. پارچه کجراه بافت و ساختار محکمی دارد و برای لباس کار تراشکاری بسیار مناسب است، به دلیل اینکه قسمت اعظم الیاف این لباس از جنس پنبه است براده‌های داغ فلز را به خوبی دفع نموده و مانع از سوختگی بدن فرد می‌شود. پارچه کجراه هفتاد سی نیز قابل تنفس است و مانع از تعریق بیش از حد فرد می‌شود.

لباس کار تراشکاری

کیفیت لباس کار تراشکاری

جنس پارچه

کیفیت بالای لباس کار تراشکاری بالاتر به مرغوبیت پارچه بستگی دارد، در هنگام انتخاب لباس کار مناسب تراشکاری، به درصد پنبه در الیاف پارچه و ساختار پارچه توجه کنید. درصد بالای الیاف پنبه، تضمین کیفیت بالای پارچه نیست، و نحوه بافت پارچه نیز باید استحکام لازم را داشته باشد، به همین دلیل پارچه‌های کجراه و کتان مرغوب بهترین انتخاب هستند.

دوخت

در تهیه لباس کار تراشکاری از دوخت دو سوزنه یا سه سوزنه استفاده می‌شود. این دوخت‌ها چند لایه هستند و استحکام لباس را به حداکثر می‌رسانند. 

بیشتر بخوانید: رنگ های مناسب لباس کار اداری

جیب‌

وجود جیب‌های متعدد در لباس کار تراشکاری یک مزیت است. لباس کار تراشکاری دارای جیب‌های متعدد بزرگ و کوچک باشد، تا فرد تراشکار بتواند ابزارهایی را که به آنها نیاز دارد همراه خود داشته باشد. همه این جیب‌ها باید زیپ داشته باشند، ممکن است ابزارآلات در حین کار از جیب فرد بیافتند که بسیار خطرناک است. 

دکمه و زیپ

دکمه یا زیپ لباس کار تراشکاری نیز باید کیفیت خوبی داشته باشد. دکمه لباس کار تراشکاری باید در برابر حرارت بالا مقاوم باشد و استحکام بالایی داشته باشد. همین اصل در مورد زیپ لباس نیز صادق است.

اندازه لباس مناسب تراشکاری

لباس کار تراشکاری باید کل بدن فرد را بپوشاند تا احتمال بروز خطر به حداقل برسد. اندازه لباس مناسب تراشکاری نیز بسیار مهم است. از ویژگی‌های لباس کار تراشکاری آستین‌دار بودن لباس و پوشیده شدن دست‌ها تا مچ دست قابل ذکر است. یقه لباس کار تراشکاری باید کاملا پوشیده باشد تا از برخورد براده‌های آهن به گردن فرد و سوختگی او جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لباس کار زمستانی 

اگر لباس کار تراشکاری کوچک‌تر از سایز فرد باشد، در هنگام کار آزادی عمل لازم وجود نخواهد داشت و راندمان کاری پایین می‌آید. اگر لباس کار تراشکاری بزرگتر از سایز فرد باشد نیز در هنگام کار برای او مزاحمت ایجاد می کند و باعث بروز خطر خواهد شد. اگر اندازه لباس مناسب نباشد، ممکن است فرد از لباس استفاده نکند و در معرض آسیب قرار گیرد.

صفحه اینستاگرام ما: uniformsparmida@

رنگ لباس کار تراشکاری

به طور معمول رنگ لباس تراشکاری قرمز، سرمه ای، سبز، طوسی و نارنجی یا ترکیبی از این رنگ ها است؛ البته ممکن است به دلیل سلیقه کارفرما یا شرایط محیط کار رنگ های دیگری نیز انتخاب شود.

لباس کار

مدل لباس مناسب تراشکاری

لباس کار تراشکاری به صورت دو تکه ، یکسره و دوبنده در بازار موجود است و با توجه به محیط و نوع کار باید انتخاب شود. لباس کار تراشکاری دو تکه شامل شلوار و پیراهن یا کاپشن است؛ استفاده از شلوار عادی برای تراشکاری احتمال آسیب را افزایش می دهد زیرا استانداردهای لباس تراشکاری را ندارد.

بیشتر بخوانید: در زمان خرید لباس کار راحت به چه نکاتی توجه کنیم؟

لباس کار یکسره برای تراشکاری انتخاب مناسبی است زیرا بدن را بطور کامل می پوشاند، البته داشتن آستین بلند و یقه بسته در این نوع لباسکار قابل توجه است. لباس کار دوبنده نیز به دلیل شرایط آزادانه حرکت تراشکار انتخاب پرطرفداری است و نسبت به لباس کار دو تکه برتری دارد. میزان پوشش لباس کار دوبنده بیشتر از شلوار لباس کار دو تکه است. اما با این لباس باید به پیراهن کار نیز توجه شود، زیرا نمی‌توان هر پیراهنی را زیر لباس کار دوبنده پوشید.

برگشت به بالا
×

چطور میتونم کمکت کنم؟